De eerste 10 dagen, een kort overzicht - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Stefan en Roy Burgers-Franssen - WaarBenJij.nu De eerste 10 dagen, een kort overzicht - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Stefan en Roy Burgers-Franssen - WaarBenJij.nu

De eerste 10 dagen, een kort overzicht

Door: Stefan en Roy

Blijf op de hoogte en volg Stefan en Roy

04 Januari 2013 | Australië, Byron Bay

Hoi allemaal,
Nu we eindelijk een goed internetpunt hebben gevonden kunnen we even snel een reisverslagje in elkaar zetten. Let echter niet op spel en of tikfoutjes, want het moest allemaal heel snel gebeuren... er wachten immers meer mensen ;)

Dag 1
We kwamen heel vroeg aan op Sydney Airport. De vlucht was ons alles meegvallen. We hadden goed kunnen slapen en de service van Quantas was echt klasse! Het passeren van de douane verliep zonder problemen gelukkig, we waren wat bang omdat er veel over gesproken werd dat ze er bijzonder streng zouden zijn, dat viel gelukkig reuze mee :)

En dan sta je daar... in Sydney tussen de palmbomen, de zon en naast een kerstboom, want het was tweede kerstdag. En dan?... lopen naar de ophaalplaats voor de camper? Hoe? Waar? Dat was erg lastig. We beloten dan ook maar om ergens maar naar toe te lopen en aan iemand te vragen waar die BotanyRoad zit. Twee Australiers zeiden echter al snel... dat is niet te lopen! Waarop we besloten dat we dan maar een taxi moesten pakken. Deze taxi bracht ons snel naar het ophaalpunt.

Daar aangekomen werd vrij snel de camper geleverd en aan ons in bruikleen gegeven. Eerst goed uitzoeken hoe alles werkte, een stukje rijden en dan daarna maar beginnen aan ons avontuur. Dat eerste ritje was heeeeel spannend. Links rijden in een totaal vreemd land en dan ook nog eens met een vreemde wagen (een automaat)... Dit zorgde echter voor bijzonder spannende situaties, preciese details vertellen we later wel ;)

We reden richting de Blue Mountains, een kleine twee uur rijden vanuit Sydney. Daar aangekomen liepen we een informatiecentrum binnen waar ze ons vertelde dat we heel leuk konden kamperen in een dal. Wij zijn toen daar maar naar toe gereden en ook dat was een hele belevenis. We reden dieper en dieper een dal in met flinke afdalingen en enorme afdalingen naast ons, heel spannend! Uiteindelijk veilig en wel aangekomen op de kampeerplaats, ongelooflijk mooi! Tussen verschillende soorten tropische vogels en prachtige bomen en planten, met als klap op de vuurpeil: geweldige uitzichten over verschillende grote cliffs. Hier zijn we heerlijk gaan slapen, want moe waren we echt wel!

Dag 2
Heerlijk opgestaan en ontbeten met gezang van vogels die je alleen maar in films ziet. Daarna moesten we ons toch maar gaan wagen aan de opdracht om met die camper ook weer helemaal uit dat dal te komen. De camper in zijn twee gezet en weer helemaal uit het dal geklommen. We besloten deze dag naar Scenic World te gaan, een excursie centrum van de Blue Mountains. Hier zijn we met een kabelbaan over een dal heen gegaan van wel 270 meter, hebben we in het stijlste treintje van de wereld gezeten richting het regenwoud en zijn we met een kabelbaan weer terug omhoog gegaan. Werkelijk prachtig om te zien hoe moeder aarde hier haar aarde gemaakt heeft. Prachtige regenwouden, hoge en stijle rotsen en schitterende watervallen.
Na het bezoek reden we richting de Aldi om ons proviant in te slaan. Daarna reden we naar onze kampeerplaats, een area aan de kant van een weg midden in de Blue Mountains. Hier gingen we BBQen en kwamen we meerdere Nederlanders tegen die ook op rondreis waren. Zij vertelde ons dat, als we naar Sydney wilde, we het beste de camper bij Penrith konden zetten en aldaar met de trein richting te stad konden gaan. We gingen snel slapen om ons de volgende dag op te maken voor ons grote volgende avontuur: Sydney!

Dag 3
We stonden vroeg op en we reden richting Penrith, een stadje ten noordwesten van Sydney. Daar parkeerde we onze camper en kochten we een kaartje richting Sydney Bondi Beach. Toch was het nog best een behoorlijke rit, toch zeker wel 2 uur. Maar uiteindelijk zijn we er doormiddel van trein, metro en bus gekomen. Wat een druk bezocht strand is dit zeg! En voor het eerst zagen we de oceaanzee. Veel surfers en hoge golven. Helaas begon het enorm te waaien toen wij aankwamen, dus we zijn maar heel even moet onze voeten in het water geweest. Daarna zijn we het centrum van Bondi ingedoken waar we wat gegeten hebben en wat winkeltjes hebben bezocht. Inmiddels was het al weer tegen 6 uur en zijn we weer terug gereden richting Penrith. Eer we daar waren , was het alweer donker en tegen half 9. Kamperen op die kampeerplaats was geen optie dus we moesten even verder zoeken. Dit was nog een heel gedoe. Het was de eerste keer dat we beiden een beetje bang waren want we wisten echt niet welke kant we op moesten, we hadden deze plaats ook niet voorbereid namelijk. Wat plaatsen opgezocht, maar we vonden het er allemaal erg mystrieus... We kwamen toen bij een kampeerplaats waar meer auto's en campers stonden. Daar parkeerde we onze camper, toen we net daar stonden ging alles opeen weer weg en er onstond een vreemde sutuatie. Ze gingen allemaal heen en weer rijden en iedere keer remmen en doorrijden, heel gek. We besloten maar meteen snel te gaan slapen zodat we niet langer in die 'angst' hoefde te zitten. Dat lukte gelukkig want we waren allebij zo moe.

Dag 4
Vroeg opgestaan en de plaats waar we stonden was erg onschuldig. Hele aardige mensen die ons begroette. Dus waar waren we zo bang voor geweest die avond? :P
Toch besloten we dat dit niet echt handig was omdat we inmiddels ook erg ver van het station waren. Daarom besloten we door te rijden naar het noorden van Sydney. Daar lag een national park, waar het wellicht beter verblijven zou zijn. The Blue Mountains waren ook goed bevallen namelijk. Daar naar toe gereden kwamen we aan in een heeeeel schattig en typisch Australiesch vissersdorpje. Na hier wat rondgevraagd te hebben over het 'wild' kamperen, besloten we hier maar onze auto te parkeren en vanuit hier ook weer de trein te pakken richting Sydney.
Dit was een veel mooiere route en een stuk goedkoper! We reden door allemaal bergachtige gebieden, werkelijk prachtig!

In Sydney aangekomen, liepen we via Georgestreet (de hoofdstraat van Sydney) richting The Harbour Bridge. De stad in net New York! Enorme gebouwen en gigantisch veel verkeer en mensen. Daartussen stonden ook heel wat mooie historische gebouwen van grote banken en grote warenhuizen, allemaal in Victoriaanse stijl. Allemaal erg mooi! En jahoor... daar was hij dan: The Harbour Bridge en de daarnaast gelegen Opera House. Wat is die brug een GIGANTISCH groot meesterwerk zeg! Ongelooflijk hoe de mensheid dat ooit voor elkaar gekregen heeft. De Opera House valt er eigenlijk een beetje bij in het niet. We besloten de brug te betreden en deze te bewandelen. Een flinke afstand en heel wat klimmen om deze brug te bereiken. Toen we aan de overkant waren hadden we een prachtig uitzicht over de stad en hier hebben we natuurlijk ook wat mooie foto's gemaakt.
We moesten weer terug gaan lopen want de afstand is heel erg groot. In de stad hebben we wat gegeten en zijn we weer met de trein naar de camper gegaan. Ook weer een flinke afstand, het is niet: even naar het station lopen... Maar het is het lopen allemaal zo meer dan waard!

Dag 5
Vandaag hadden we de grote botanische tuinen van Sydney op het programma staan.We besloten door Hyde Park richting deze tuinen te lopen. Hyde park is een heel mooi park, midden in de stad. We zagen ondermeer een groots oorlogsmoument voor de soldaten van wereldoorlog 1 en we bezochten de bekende S. Mary'scathedral, waar we beide een kaarsje opstaken. Een prachtige kerk met, hoe gek ook in de zomer, een schitterende kerststal! Het is natuurlijk nog maar net kerstmis geweest...

Richting de Botanische Tuinen kwamen we The Gallery of New South Wales tegen. Dit nationale museum mochten we gratis bezoeken. Groots op de gevel stond dat ze er Rembrandt hadden hangen, echter kwamen we zijn werk helaas niet tegen. Wel zagen we andere bekende werken, waaronder het bekende zelfportret van Rubens. In het museum hadden we WIFI, alwaar we weer een statusupdate konden plaatsen.

Daarna bezochten we de bekende Botanische Tuinen. Mooi hoor, grote en exotische planten en mooie dieren. Grappig dat parkieten gewoon hier in Australie in het wild leven. Echter konden we hier niet lang vertoeven omdat het alweer bijna donker werd. We liepen vanuit het park naar een punt alwaar we weer een prachtig uitzicht hadden over de stad. Hier hebben we een introfilmpje opgenomen voor onze film! Resultaat zien jullie dus later ;)

We besloten een bezoekje te gaan brengen aan Darling Harbour omdat we vernomen hadden dat daar een Nederlands eettentje zou zitten. Helaas hebben we die niet gevonden, maar wel een bruisend nachtleven! Wat een ongelooflijk gezellig gebied is Darling Harbour zeg! Vol met gezellige eettentjes en leuke cafeetjes. Hier hebben we dus ook wat gegeten en zijn we uiteindelijk weer richting de camper gegaan, per trein!

Dag 6
Vandaag sliepen we wat uit want vanavond was het zover: newyearseve in Sydney. Tegen de middag pakte we de trein richting Sydney en stapte we midden in de stad uit. Daar werd ons al snel een foldertje in onze handen gedrukt hoe de avond eruit zou gaan zien. We vroegen aan de die uitdeler meteen naar tips voor het bezichtigen van het vuurwerk. Hij zei dat Darling Harbour echt een aanrader was. Dus na onze leuke ervaring van gisteren beloten we daar maar naar toe te lopen. Onze tassen werden gecontroleerd en het was er nog vrij rustig. Echter konden we vanaf hier The Harbour Bridge niet zien dus besloten we toch maar te gaan zoeken naar een ander plaatsje. Per stom toeval kwamen we toen op een pier terecht waar een heel oud stukje haven van Sydney te zien was. In het arsenaal huisveste zich nu The Sydney Dancecompany en The Sydney Theatercompany. Gezien die ook een feest organisserde met open ramen besloten we op deze pier te blijven. Een fantastisch uitzicht op The Harbour Bridge en gezellige muziek op de achtergrond, wat wil je nog meer? Het was er buiten ook erg gezellig, niet druk en niet te rustig! Toen begon om half 6 het spektakel door een vliegshow met stuntvliegtuigen, daarna begon om 9 uur the familyfireworks wat heel erg mooi was en tot slot natuurlijk het grootse vuurwerk op The Harbour Bridge! Ongelooflijk!!!!! Wat was dat gaaf!!! Prachtig vuurwerk en een ongelooflijk leuke en gezellig sfeer! WAUW!
Met een voldoen en heerlijk gevoel liepen we door Sydney terug naar het centraal station. In heel de stand liepen mensen en er was geen auto te bekennen. Echt raar om zo midden op Georgestreet te kunnen lopen. Echter was heel de stad voorzien van een dikke rooklaag van al het vuurwerk wat er die avond de lucht in was geschoten. De trein was gelukkig niet overvol en we konden veilig en wel terug naar ons campertje :D

Dag 7
Een mooier nieuwjaarsontbijt konden wij ons niet bedenken: zitten op een bankje met een uitzicht over een prachtig natuurpark aan het water. We besloten die dag het rustig aan te doen en er was een wasserette aanwezig. Na lekker wat gedouched te hebben hebben we alle gebruikte kleren wat kunnen wassen en heeft Stefan alle foto's en video's op zijn laptop kunnen zetten. Het waren wel 4000 foto!!!!! Lang niet allemaal goed natuurlijk, maar keuze genoeg voor thuis natuurlijk! Met zo'n mooie spiegelreflexcamera schiet je er zo 10 achter elkaar natuurlijk

Later in de middag besloten we richting een strand te rijden waar veel pelikanen voor kwamen! (Wallis lake) En inderdaad: hier zaten heeeeel veel pelikanen! Stefan als de dolle foto's maken natuurlijk, maar bij 1 pelikaan kwam hij iets te dicht bij... wat resulteerde in een kleine aaval! haha, we schrokken ons dood! Stefan kon zo bij de pelikaan zijn bek naar binnen kijken, haha! Gelukkig was het een waarschuwing en wist Stefan dat ie de volgende keer niet zo dichtbij moest komen.

Na de pelikanen reden we door naar Hawks Nest alweer we onze camper konden parkeren aan het strand. Hier hebben we nog wat kunnen koken voor het avoneten en hebben we heerlijk kunnen slapen! Wat gaaf dat je gewoon aan de oceaan kunt slapen!

Dag 8
Vanuit Hawks Nest reden we door naar Port Maquarie.Onderweg naar deze stad zagen we de eerste kangaroos hupelen langs de kant van de weg! Hier bezochten we een koala hospitaal en daarmee zagen we ook de eerste koala's! Heel mooi dat er zo;n hospitaal bestaat waar ze die beestjes kunnen verzorgen als hen iets overkomen is. We zagen ook een onderzoek van zo;n koala waarbij ze niet wisten wat er aan de hand was. Ook zagen we de oorzaken van de bedreigingen van kaola's. Honden en zwembaden zijn grote boosdoeners, daarom stonden er tips hoe je deze gevaren kon verminderen door bijvoorbeeld een touw in je zwembad te hangen zodat een koala er ook weer uit kan klimmen als het een stukje is gaan zwemmen ;)
Naast dit hospitaal stond een historisch huis. Typisch Australisch! Echt leuk om te zien! Ik moest heel vaak denken aan de film Australia bij het bezoeken van dit huis. Ook sprak een australische vrouw ons aan met een tip om te kamperen. Een heel rustig strandje met regenwoud. We zijn er naar toe gereden en inderdaad: een prachtig strandje met regenwoud. Prachtig dat we toen konden slapen tussen een regenwoud en strand! Met de zee in zicht zijn we toen in slaap gevallen!

Dag 9
We reden door naar Coffs Harbour. Onderweg bezochten we Dorrigo National Park, 1 van de oudste regenwouden die er bestaat in Australie. Om hier te komen moesten we een flinke berg beklimmen met de camper waarbij we zelfs de (regen)wolken passeerde. Ongelooflijk en onbeschrijfelijk mooi. Eenmaal aangekomen, wat nog behoorlijk lastig was door alles mist die steeds heftiger werd, besloten we het regenwoud te gaan bezoeken. Eerst betraden we een uitzichtpost waar we werkelijk een prachtig uitzicht hadden over het regenwoud. Daarna moesten we heel wat trappen naar beneden om het regenwoud te bezoeken. We besloten heel de route te lopen terwijl ik een vrouw zag terugkomen en zei: prachtig mooi, maar nooit meer! De vrouw was druipnat en duidelijk uitgeput.
We begonnen aan onze wandeling en we merkte al snel op dat nagenoeg alleen maar aan het dalen waren. En het werd steeds mooier! Grootse bomen van miljoenen jaren oud, grootse watervallen en van die echte Indiana Jonesbruggen hebben we kunnen zien en kunnen betreden, zo ongelooflijk gaaf!
Maar dat we veel gedaald hadden, betekende ook dat we weer moesten klimmen! Nou... Dat hebben we geweten! Druipnat, uitgeput maar voldoen kwamen we weer boven. Wat een onvergetelijke ervaring was dat zeg!

Dag 10
Dat is vandaag! Vanmorgen hebben we een reservaat bezocht waar koala's in het wild leven. Echter hebben we er eentje kunnen vinden. Ontezettend leuk natuurlijk, maar we hopen er natuurlijk ook meer tegen te komen ;) Inmiddels zitten we nu in Byron Bay. Een leuk badplaats met een wit strand en prachtig blauwe zee en, niet te vergeten, de bekende vuurtoren! We gaan dat zo maar eens bezoeken! We gaan dus nu afsluiten... De zee roept ons om te komen zwemmen :P haha! Tot de volgende blog!!!

Heel veel liefs, Stefan en Roy!!!

• 04 Januari 2013 - 08:56

Johan Burgers:

Wij hebben lang moeten wachten op jullie eerste reisverslag maar dan krijg je ook wat. De aankomst in Sydney en de rit door de Blue Mountains was al direct een spannende ervaring!! Het zoeken naar een geschikte kampeerplaats waar veilig de nacht doorgebracht kan worden valt ook niet mee maar als je dan 's morgens opstaat met een geweldig uitzicht op de oceaan maakt alles goed . Wat een wereldstad is Sydney met de historische gebouwen en het onvergetelijk vuurwerk!!! Wij zien uit naar jullie volgende verslag en de mooie foto's!!! Geniet van de fantastische reis en good luck. Groetjes en kusjes Cleta en Johan

• 04 Januari 2013 - 09:43

Eugene & Francien Burgers:

De blue mountains bij Sydney zijn geweldig, hebben jullie daar ook nog in het treintje naar beneden gezeten? Overigens vonden wij Byron Bay ook een geweldige plaats en de vuurtoren is de moeite waard om te beklimmen. Wij hebben daar op een camping gestaan met "uitkijk" op de vuurtoren. Nu op naar de "sunshine coast" in Queensland waar jullie nog veel moois staat te wachten. Goede reis, geniet ervan en we zijn jaloers op jullie.

Groet vanuit Ophemert,
    Francien en Eugene Burgers

• 04 Januari 2013 - 10:10

Ton En Kitty:

Wat een geweldig verslag zeg. Het is wat Johan ook al schreef, lang moeten wachten, maar dan krijg je ook wat. Een geweldige ervaring voor jullie. Ook wij zien uit naar jullie volgende verslag. Geniet van deze mooie reis, en tot gauw.
    Dikke kus en groetjes Ton en Kitty.

• 04 Januari 2013 - 11:06

Hannie:

Hoi Stefan,
    Wat leuk om te lezen wat jullie in 10 dagen allemaal al hebben beleefd! Australië heeft me nooit bijzonder aangesproken als vakantieland, misschien omdat ik er ook niet zo veel over weet, maar na dit gelezen te hebben denk ik daar wil ik ook nog wel een keer naar toe op vakantie. Geniet nog maar met volle teugen.
    En ik blijf jullie volgen.

Groetjes Hannie Bagijn

• 04 Januari 2013 - 15:29

Connie Franken:

Hallo Stefan en Roy,

Na een tip van Cleta jullie blog gelezen. In een woord: Geweldig!!!
    Wat zijn jullie aan het genieten en wat zullen jullie straks veel te vertellen hebben.
    Ben ook erg benieuwd naar de foto's!! Wat een mooie vogel op de foto!

Stefan en Roy, nog een hele fijne tijd in Australie en ik lees vast jullie volgende verslag ook.
    Geniet ervan!!!

Groetjes Jos en Connie

• 04 Januari 2013 - 21:47

Sas:

Hi Steef en Roy,

Leuk verslag. Ben benieuwd naar de rest van jullie avonturen en naar de 4000 * 5 weken = ongeveer 20.0000 enheel veel filmuurtjes van Stefan...... hmmm, denk dat ik toch het fotoboek en de definitieve film afwacht......

Stefan, je moet geen pelikanen willen knuffelen! Ik had het kunnen weten, waarschuw ik je om geen koala's te knuffelen en uit te kijken voor haaien en slangen, ga je een beetje lopen stoeien met een pelikaan. Het is goed om allerlei avonturen te beleven (staat leuk in het fotoboek), maar die arme dieren durven straks geen toeristen meer te begroeten, zo'n trauma lopen ze van je op ;-).
    Roy, wel een beetje op Stefan passen he? Als die jongen met zijn camera op pad gaat, heeft hij geen oog meer voor zijn omgeving (tja fotograferen is nu eenmaal verslavend).

Ik kijk vol spanning uit naar jullie volgende avonturen. Stefan en Roy down under: toerist attack.

Groetjes,

Sas

PS nog bedankt voor je SMSje. Was leuk. Het vuurwerk bij de Harbour Bridge zag er idd cool uit.

• 04 Januari 2013 - 21:51

Sas:

De foto's zijn leuk. Die vogel is echt heel mooi Steef. En je heb ook al je eerste slang in Australië (in het wild?) gezien. Weet je ook welke soort het is?

GR. Sas

• 05 Januari 2013 - 15:54

Nel Dietvorst:

Hallo Roy en Stefan
    Heel leuk om jullie verslag te lezen. Toch wel spannend met een camper met veel hoogteverschil en links rijden. Prachtige foto's. Ik wens jullie veel plezier en zie uit om een volgend verslag te lezen. Groetjes van karel en Nel

• 05 Januari 2013 - 18:22

Opa Burgers:

vandaag,zaterdag 5 jan.hebben johan en ik de kerst-spullen opgeruimd. we genieten van jullie verslagen en worden steeds enthousiaster wat er uit australie komt bijna iedereen heeft al gereageerd, leuk toch!!!!!groetjes opa